Bieżnik w oponie letniej i zimowej – jakie są różnice?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Opony samochodowe stosowane w naszym klimacie dzielą się na letnie i zimowe, przeznaczone do stosowania w odpowiednich porach roku. Istnieją także gumy całoroczne, jednak ich skuteczność często jest uważana za wątpliwą. Poniżej przedstawimy główne różnice w budowie bieżnika powyższych dwóch typów ogumienia. Sprawdzimy także dlaczego każdy typ powinien być używany tylko w odpowiednich dla siebie warunkach, oraz czym może grozić jazda na oponach letnich zimą i vice versa.

Charakterystyka opony letniej

W przypadku ogumienia letniego mamy do czynienia z bieżnikiem, który ma przede wszystkim szybko odprowadzać wodę. Dzięki temu mamy dobrą przyczepność na mokrej drodze, a wjeżdżając w kałużę przy dużej prędkości nie występuje zjawisku tzw. aquaplanningu. Dodatkowo opony przeznaczone na porę letnią są wykonane z twardej mieszanki gumy, dzięki czemu niestraszny jest im nawet asfalt rozgrzany do temperatury bliskiej 100 stopni C. Jednak z drugiej strony jazda na oponie letniej zimą powoduje, że guma staje się tak bardzo twarda, że nie jest w stanie zapewnić wystarczającej przyczepności. Nie wspominamy już o jeździe po śniegu lub błocie pośniegowym.

Czym wyróżnia się opona zimowa?

Jeśli spojrzymy na gumy zimowe, zauważymy że są one zbudowane z charakterystycznych kostek, tzw. lameli. Pozwalają one oponie wgryźć się w miękkie podłoże, takie jak śnieg lub błoto, dzięki czemu nie zakopujemy się na nieodśnieżonej drodze. Opony Nokian w wersji zimowej są dodatkowo wykonane z wyjątkowo miękkiej mieszanki gumy, co pozwala im zachować dobre właściwości jezdne nawet przy temperaturach dochodzących do -30 stopni Celsjusza.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jakimi konkretnie parametrami opony letnie różnią się od zimowych?
Jakimi konkretnie parametrami opony letnie różnią się od zimowych?
Od wielu lat możemy kupować opony zimowe oraz letnie. Przyjęło się, że wraz ze zmianą warunków atmosferycznych w październiku lub […]
Łożysko – czym jest i jak działa?
Łożysko – czym jest i jak działa?
Jednymi z podstawowych części montowanych w różnego rodzaju maszynach są łożyska. Odpowiadają one przede wszystkim za płynne oraz ciche wykonywanie […]
Jak przygotować się do wizyty u kardiologa?
Jak przygotować się do wizyty u kardiologa?
Kardiolog to specjalista zajmujący się na co dzień diagnozowaniem i leczeniem rozmaitych schorzeń układu krążenia. Mowa tutaj choćby o wadach […]
Ostatnie wpisy
Polecamy