Zawieszenie pneumatyczne w samochodach osobowych po raz pierwszy zastosował Citroen w 1954 roku, montując je w luksusowym modelu Traction Avant 15. W kolejnych latach rozwiązanie to zastosowano również w modelu DS cieszącym się dużą popularnością. Obecnie zawieszenie pneumatyczne montuje się przede wszystkim w pojazdach klasy premium. Charakterystyczną cechą tego rodzaju układów jest zastąpienie tradycyjnych sprężyn i amortyzatorów miechami pneumatycznymi wypełnionymi powietrzem. Do ich wypełnienia stosuje kompresor. Przykłady miechów i kompresorów stosowanych w BMW E61 znaleźć można na stronie https://thomasmarkt.com/284-e61-2003-2010. Za prawidłową pracę układu odpowiadają liczne czujniki i podzespoły elektroniczne.
Układy pneumatyczne montowane w autach zapewniają znakomite bezpieczeństwo i komfort jazdy. Samochody wyposażone w miechy zasilane kompresorem znakomicie radzą sobie z nierównościami nawierzchni, co przekłada się na poprawę przyczepności kół. Jest to szczególnie istotne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. W zawieszeniach pneumatycznych prześwit jest stały niezależnie od poziomu obciążenia pojazdu. Dzięki temu nawet mocno obciążone ładunkiem auto prowadzi się stabilnie i pewnie. Utrzymywanie stałego kąta nachylenia wpływa również na aerodynamikę podczas jazdy i przekłada się na niższe zużycie paliwa. W wielu nowoczesnych samochodach klasy premium kierowca ma możliwość samodzielnego regulowania prześwitu. Taka opcja sprawdza się podczas jazdy po leśnych, szutrowych drogach, ponieważ znacząco ułatwia pokonywanie dużych wzniesień i nierówności terenu.