Jednymi z podstawowych części montowanych w różnego rodzaju maszynach są łożyska. Odpowiadają one przede wszystkim za płynne oraz ciche wykonywanie ruchu obrotowego. Większość z nich jest wykonanych ze stali nierdzewnej lub chromowanej, czyli materiałów charakteryzujących się dużą odpornością na zatarcie, zużycie i korozję, dobrą odkształcalnością i przewodnictwem cieplnym, a także optymalną wytrzymałością zmęczeniową. Wyróżniamy m.in. łożyska walcowe, stożkowe, kulkowe, ślizgowe, toczne, baryłkowe, wieńcowe, wzdłużne, elektryczne oraz magnetyczne.
Łożyska są powszechnie montowane choćby w samochodach osobowych i innych pojazdach, wentylatorach, silnikach napędzających urządzenia domowe (RTV i AGD), turbinach wiatrowych, liniach produkcyjnych i autonomicznych maszynach przemysłowych. Standardowy model składa się z pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego (pierwszy jest zlokalizowany na wale, a drugi w oprawie), bieżni głównej oraz bieżni pomocniczej. Oczywiście poszczególne łożyska różnią się od siebie pod względem kształtu czy właściwości użytkowych. Zasada działania większości z nich jest jednak bardzo podobna. Otóż podtrzymują one wybraną część jakiejś konstrukcji w taki sposób, że ma ona możliwość bezproblemowego obrotu. Jednocześnie jest optymalnie chroniona przed negatywnym wpływem wszelkich obciążeń zaistniałych w trakcie pracy (osiowych, promieniowych), co powoduje brak niepotrzebnych strat energii i przedłuża żywotność danego sprzętu. Zjawisko to określa się mianem minimalizacji oporów. Łożyska są wykorzystywane np. w branży motoryzacyjnej, spożywczej, górniczej, lotniczej, budowlanej, a nawet meblarskiej.